System do monitorowania, nadzorowania, optymalizowania i zarządzania magazynami energii – VoltiGo

Spółka ELESTER otrzymała dofinansowanie w konkursie organizowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) – nabór Ścieżka SMART – Projekty fazowane, finansowanego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 (FENG),

Cel projektu:

Celem systemu VoltiGo jest zapewnienie usług monitorowania i zarządzania przemysłowymi magazynami energii elektrycznej, działającymi w odosobnieniu lub w ramach sieci. System składa się z dwóch głównych komponentów:

• części sprzętowej, integrowanej bezpośrednio z magazynem energii w jego fizycznej lokalizacji,

• części software’owej, uruchamianej w zależności od potrzeb w infrastrukturze IT właściciela/operatora magazynu lub jako niezależna usługa w modelu SaaS (Software as a Service).

Opis projektu:

Wraz z rosnącym znaczeniem magazynów energii możliwe staje się gromadzenie nadwyżek wytworzonych w okresach sprzyjających warunków pogodowych oraz ich późniejsze wykorzystanie, gdy zapotrzebowanie na energię przewyższa jej produkcję. Aby wykorzystanie magazynów energii było efektywniejsze, kluczowe jest stworzenie systemu monitorującego ich działanie, który z jednej strony wskaże stan techniczny obiektów, a z drugiej – dzięki zastosowaniu algorytmów – umożliwi najkorzystniejsze wykorzystanie zgromadzonej energii.

System VoltiGo docelowo będzie przystosowany zarówno do potrzeb operatorów sieci energetycznych, jak i indywidualnych klientów, odpowiadając na aktualne zapotrzebowanie rynkowe

  • Całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 13 098 112,50 zł
  • Całkowita kwota dofinansowania wynosi 7 163 957,50 zł

Innowacje

Sprawdź wszystkie
Połączenie poprzeczne w sieci kolejowej to koncepcja łączenia ze sobą sieci jezdnej obu torów, na odcinku pomiędzy podstacją trakcyjną a kabiną sekcyjną. Podstawowymi korzyściami zastosowania Kabiny Połączenia Poprzecznego (KPP) jest ograniczenie spadków napięć na sieci trakcyjnej oraz zmniejszenie strat energii. Pierwsza komercyjna kabina połączenia poprzecznego 3kV została zaprojektowana, dostarczona i uruchomiona przez spółkę ELESTER-PKP. Obiekt KPP Bukowiec zlokal [...]
MPZ-CZAT jest rozwiązaniem pozwalającym na przeprowadzanie pomiarów rezystencji pętli zwarcia tramwajowej sieci trakcyjnej. Nowością opracowanej koncepcji jest zdolność dokonania tego pomiaru bezpośrednio na sieci trakcyjnej, dzięki urządzeniom pomiarowym instalowanym na pokładzie pojazdu technicznego. Mobilność systemu pozwala na wykonanie w krótkim czasie wielu pomiarów w mieście co w porównaniu do urządzeń stacjonarnych jest wariantem znacznie szybszym i wygodniejszym. [...]
CZAT7 to jedyne Polskie urządzenie posiadające certyfikowaną zgodność z normą IEC 61850, realizujące funkcje automatyki polowej i zabezpieczeniowej w systemach zasilania sieci trakcyjnej prądem stałym. Wdrożone rozwiązanie jest kamieniem milowym w podejściu do energetyki kolejowej i otwiera możliwości budowy cyfrowych podstacji trakcyjnych oraz tworzenia inteligentnych sieci. Warto zaznaczyć, iż produkowane przez spółkę sterowniki mikroprocesorowe z rodziny  [...]
Komputerowy system sterowania ruchem kolejowym ISKRA został opracowany jako krajowa alternatywa systemu SRK dopasowanego do Polskich obecnych wyzwań modernizacji szlaków kolejowych. W tym celu już na etapie projektowania zastosowano szereg optymalnych rozwiązań. Należy jednak podkreślić, iż projekt budowy systemu ISKRA zakłada również szereg prac mających na celu jego dalszy rozwój. Dzięki tym staraniom udało się rozwinąć system i wzbogacić o nowe funkcjonalności. Funkc [...]
TRAPIS-GIS jest nową autorską aplikacją przeznaczoną do paszportyzacji i obsługi infrastruktury elektroenergetyki trakcyjnej. Program zapewnia szerokie możliwości inwentaryzacji i katalogowania pojedynczych urządzeń oraz całych stacji energetycznych, jak również stanowi wygodne narzędzia do zarządzania pracami obsługi technicznej. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu spółki z zakresu budowy i projektowania instalacji  elektroenergetyki kolejowej i tramwajowej udało się s [...]
SENSUM stanowi pierwsze dynamiczne rozwiązanie do optymalizacji jazdy pojazdów szynowych wprowadzone na rynek polski. Jest to rozwiązanie klasy DAS (ang. Driver Advisory System), analizuje dane wejściowe i parametry mierzone w czasie rzeczywistym, dostarczając prowadzącemu aktualne wskazówki, które umożliwiają bardziej ekonomiczne prowadzenie pojazdu. SENSUM uzupełnia brakujące elementy w świadomości sytuacyjnej prowadzących, sprawiając, że „widzą” oni znaczn [...]
Układ automatycznej regulacji dławika kompensacyjnego pozwala na regulację mocy biernej pojemnościowej podstacji trakcyjnej oraz na skuteczne uniknięcie niekorzystnych opłat związanych z tym zjawiskiem. Podstacje trakcyjne zasilane liniami kablowymi 110 kV generują duże wartości mocy biernej pojemnościowej wynikającej z prądu ładowania. Niekorzystny bilans tej mocy dodatkowo powiększany jest przez linie potrzeb nietrakcyjnych stacji. Przekroczenia wartości mocy biernej, pobie [...]