System zdalnego sterowania urządzeniami srk BUSZ-SRK-CZAT 3000plus
System BUSZ-SRK-CZAT 3000plus przeznaczony jest do zdalnej kontroli i sterowania urządzeniami sterowania ruchem kolejowym (srk). Funkcjonalność systemu realizowana jest poprzez współpracę z przekaźnikowymi urządzeniami srk.
Główne zadania systemu:
- Analiza warunków sterowania poprzez odpowiednie oprogramowanie Centrum Zdalnego Sterowania.
- Odbiór poleceń sterujących wysyłanych z Centrum Zdalnego Sterowania i przetworzenie na sygnały sterujące urządzeniami srk.
- Zebranie informacji o stanach urządzeń i przesłanie ich do Centrum Zdalnego Sterowania.
- Przetworzenie i zobrazowanie informacji zebranych ze stacji objętych systemem.
W skład systemu wchodzą następujące grupy urządzeń:
- zespół urządzeń stacyjnych zlokalizowanych na stacji objętej systemem;
- zespół urządzeń w centrum zdalnego sterowania;
- urządzenia transmisji danych.
Urządzeniem sterującym i przetwarzającym dane z urządzeń srk w systemie BUSZ-SRK-CZAT 3000plus jest sterownik programowalny CZAT 3000plus. Sterownik ten ma budowę modułową, która umożliwia w prosty sposób dopasowanie systemu do wielkości stacji (ilości kontrolowanych urządzeń srk). Moduł nadrzędny sterownika CZAT 3000plus posiada możliwości współpracy z szeroką gamą urządzeń transmisyjnych,co czyni go systemem otwartym. Wysoką niezawodność działania systemu zapewnia budowa w oparciu o rezerwujące się urządzenia zobrazowania i sterowania, urządzenia transmisyjne i wykonawcze oraz system zasilania awaryjnego.
Zespół urządzeń centrum zdalnego sterowania w systemie BUSZ-SRK-CZAT 3000plus umożliwia:
- zobrazowanie stanu urządzeń srk w zakresie niezbędnym do prowadzenia ruchu i obsługi urządzeń sterowania, przy czym istnieje możliwość wizualizacji całej linii (w sposób uproszczony) oraz wizualizacji wybranej stacji lub okręgu nastawczego (w sposób szczegółowy);
- sterowanie wybranymi obiektami srk z uwzględnieniem systemu zależności;
- sterowanie wybranymi obiektami srk z pominięciem systemu zależności (są to tzw. polecenia specjalne wymagające osobnej procedury postępowania);
- nastawianie przebiegów pociągowych;
- wprowadzanie na wyświetlaczach informacji o pociągu i jego automatycznego, a w przypadku awarii ręcznego wprowadzania, przenoszenia i kasowania informacji oraz drukowanie dziennika ruchu;
- sygnalizację stanu pracy oraz stanu parametrów, takich jak napięcie nastawcze, ogrzewanie rozjazdów, oświetlenie;
- rejestrację i tworzenie raportów ze zdarzeń ruchowych w systemie.