VoltiGo – Inteligentne Zarządzanie Magazynami Energii

W dobie dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii oraz rosnących wymagań dotyczących stabilności sieci elektroenergetycznych, magazyny energii stają się kluczowym elementem nowoczesnej infrastruktury. Aby w pełni wykorzystać ich potencjał, niezbędne jest wdrożenie zaawansowanego systemu zarządzania energią (poziomu EMS), który nie tylko wspiera realizację celów biznesowych poprzez efektywne sterowanie pracą magazynów, lecz także zapewnia stały nadzór nad ich stanem technicznym. Przekłada się to bezpośrednio na wysoką niezawodność, optymalną eksploatację oraz wydłużoną żywotność instalacji.

VoltiGo to zaawansowane rozwiązanie przeznaczone do inteligentnego monitorowania i zarządzania magazynami energii w czasie rzeczywistym. System został zaprojektowany z myślą o maksymalizacji efektywności energetycznej, redukcji kosztów eksploatacyjnych, zapewnieniu stabilności i bezpieczeństwa dostaw energii oraz wspieraniu realizacji strategii biznesowych w sposób inteligentny i zautomatyzowany.

VoltiGo to inteligentny system, który nie tylko umożliwia dostęp i nadzór nad infrastrukturą elektroenergetyczną, ale co kluczowe w pełni automatyzuje zarządzanie i obsługę magazynów energii czyniąc to w sposób maksymalnie efektywny.

Dzięki wykorzystaniu technologii chmurowych w połączeniu z certyfikowanymi urządzeniami elektronicznymi własnej produkcji, system VoltiGo umożliwia elastyczne wdrożenie w dowolnej infrastrukturze niezależnie od producenta magazynu energii czy zaimplementowanego domyślnie oprogramowania BMS w ogniwach. Modularna architektura systemu zapewnia wysoką skalowalność, co pozwala na efektywne zarządzanie zarówno pojedynczymi magazynami energii, jak i rozbudowanymi sieciami integrującymi wiele nawet rozproszonych terenowo jednostek.

Funkcje i zadania systemu

Monitorowanie stanu technicznego magazynów
Ciągła analiza parametrów pracy

Optymalizacja autokonsumpcji
Efektywne wykorzystanie energii z OZE, minimalizując oddawanie nadwyżek do sieci (np. w zakładach przemysłowy dostosowujący harmonogram ładowania magazynu do zapotrzebowania linii produkcyjnych)

Bilansowanie mocy i stabilizacja sieci
Dynamiczne sterowanie magazynami w celu redukcji obciążeń szczytowych, szczególnie istotne w obszarach o dużym udziale rozproszonych źródeł energii (np. farmy PV)

Handel energią i agregacja magazynów
Możliwość grupowania magazynów w jeden wirtualny zasób i optymalizacji ich wykorzystania na rynku mocy

Zastosowania specjalistyczne
Kolejnictwo: magazyny stabilizujące napięcie w sieci trakcyjnej
Przemysł: redukcja kosztów energii poprzez magazynowanie w godzinach tańszej taryfy

Predykcja awarii i inteligentne zarządzanie konserwacją
Wykorzystanie algorytmów AI do wykrywania anomalii i przewidywania problemów
Unikanie kosztownych przestojów poprzez wdrożenie konserwacji predykcyjnej

Ocena efektywności i ewaluacja pracy magazynów
Analiza danych historycznych w celu poprawy strategii użytkowania magazynów
Raportowanie i identyfikacja obszarów do optymalizacji

Elastyczność i integracja z innymi systemami
Kompatybilność z systemami EMS/BMS, niezależnie od producenta
Możliwość eksportu danych do systemów handlowych i platform operatorów sieci

System VoltiGo oraz jego znaczenie jako element budowy nowoczesnej cyfrowej infrastruktury energetycznej został dostrzeżone i doceniony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które wsparło prace nad rozwojem systemu w ramach funduszy europejskich, w programie Narodowa Gospodarka.

Tytuł Projektu: System do monitorowania, nadzorowania, optymalizowania i zarządzania magazynami

energii – VoltiGo

Całkowity koszt realizacji projektu: 13 098 112,50 zł

Całkowita kwota dofinansowania: 7 163 957,50 zł

Nr umowy: FENG.0101-IP.01-A0OO/24 

Innowacje

Sprawdź wszystkie
Połączenie poprzeczne w sieci kolejowej to koncepcja łączenia ze sobą sieci jezdnej obu torów, na odcinku pomiędzy podstacją trakcyjną a kabiną sekcyjną. Podstawowymi korzyściami zastosowania Kabiny Połączenia Poprzecznego (KPP) jest ograniczenie spadków napięć na sieci trakcyjnej oraz zmniejszenie strat energii. Pierwsza komercyjna kabina połączenia poprzecznego 3kV została zaprojektowana, dostarczona i uruchomiona przez spółkę ELESTER-PKP. Obiekt KPP Bukowiec zlokal [...]
MPZ-CZAT jest rozwiązaniem pozwalającym na przeprowadzanie pomiarów rezystencji pętli zwarcia tramwajowej sieci trakcyjnej. Nowością opracowanej koncepcji jest zdolność dokonania tego pomiaru bezpośrednio na sieci trakcyjnej, dzięki urządzeniom pomiarowym instalowanym na pokładzie pojazdu technicznego. Mobilność systemu pozwala na wykonanie w krótkim czasie wielu pomiarów w mieście co w porównaniu do urządzeń stacjonarnych jest wariantem znacznie szybszym i wygodniejszym. [...]
CZAT7 to jedyne Polskie urządzenie posiadające certyfikowaną zgodność z normą IEC 61850, realizujące funkcje automatyki polowej i zabezpieczeniowej w systemach zasilania sieci trakcyjnej prądem stałym. Wdrożone rozwiązanie jest kamieniem milowym w podejściu do energetyki kolejowej i otwiera możliwości budowy cyfrowych podstacji trakcyjnych oraz tworzenia inteligentnych sieci. Warto zaznaczyć, iż produkowane przez spółkę sterowniki mikroprocesorowe z rodziny  [...]
Komputerowy system sterowania ruchem kolejowym ISKRA został opracowany jako krajowa alternatywa systemu SRK dopasowanego do Polskich obecnych wyzwań modernizacji szlaków kolejowych. W tym celu już na etapie projektowania zastosowano szereg optymalnych rozwiązań. Należy jednak podkreślić, iż projekt budowy systemu ISKRA zakłada również szereg prac mających na celu jego dalszy rozwój. Dzięki tym staraniom udało się rozwinąć system i wzbogacić o nowe funkcjonalności. Funkc [...]
TRAPIS-GIS jest nową autorską aplikacją przeznaczoną do paszportyzacji i obsługi infrastruktury elektroenergetyki trakcyjnej. Program zapewnia szerokie możliwości inwentaryzacji i katalogowania pojedynczych urządzeń oraz całych stacji energetycznych, jak również stanowi wygodne narzędzia do zarządzania pracami obsługi technicznej. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu spółki z zakresu budowy i projektowania instalacji  elektroenergetyki kolejowej i tramwajowej udało się s [...]
SENSUM stanowi pierwsze dynamiczne rozwiązanie do optymalizacji jazdy pojazdów szynowych wprowadzone na rynek polski. Jest to rozwiązanie klasy DAS (ang. Driver Advisory System), analizuje dane wejściowe i parametry mierzone w czasie rzeczywistym, dostarczając prowadzącemu aktualne wskazówki, które umożliwiają bardziej ekonomiczne prowadzenie pojazdu. SENSUM uzupełnia brakujące elementy w świadomości sytuacyjnej prowadzących, sprawiając, że „widzą” oni znaczn [...]
Układ automatycznej regulacji dławika kompensacyjnego pozwala na regulację mocy biernej pojemnościowej podstacji trakcyjnej oraz na skuteczne uniknięcie niekorzystnych opłat związanych z tym zjawiskiem. Podstacje trakcyjne zasilane liniami kablowymi 110 kV generują duże wartości mocy biernej pojemnościowej wynikającej z prądu ładowania. Niekorzystny bilans tej mocy dodatkowo powiększany jest przez linie potrzeb nietrakcyjnych stacji. Przekroczenia wartości mocy biernej, pobie [...]