EZZv2 Elektroniczne Zabezpieczenie Ziemnozwarciowe
Elektroniczne Zabezpieczenie Ziemnozwarciowe to jedno z podstawowych urządzeń kolejowych i tramwajowych podstacji trakcyjnych gwarantujące ochronę przeciwporażeniową. EZZ generacji 2 przeznaczone jest do zabezpieczania układów zasilania trakcji elektrycznej prądu stałego z izolowanymi względem ziemi obydwoma biegunami. EZZv2 zapewnia wyłączalność zwarć doziemnych na poziomie znacznie niższym niż gwarantują to podstawowe zabezpieczenia nadprądowe stacji. Urządzenie produkowane jest w wersji 3300V, dostosowane do potrzeb kolejowych oraz w wykonaniu tramwajowym na napięcie 660V.
Izolacja szyn kolejowych i tramwajowych względem ziemi, która jest korzystna z punktu widzenia przeciwdziałania prądom błądzącym może stanowić potencjalne zagrożenie porażeniowe. Dzieje się tak najczęściej w przypadkach zwarć doziemnych (np. opadnięcia przewodu jezdnego na ziemię obok torowiska), a także w przypadku przerwania kabli powrotnych. W obu przypadkach efektem jest wzrost napięcia szyn względem ziemi, co pobudza do działania Elektroniczne Zabezpieczenie Ziemnozwarciowe. Jeżeli wzrost potencjału szyn względem ziemi jest niewielki (poniżej 60V w przypadku tramwajów lub 120V na kolei) urządzenie EZZv2 nie podejmuje działań. Jeżeli podane napięcie zostanie przekroczone to urządzenie EZZv2, po czasie zależnym od jego wartości, uziemia szyny i obserwuje płynący prąd. Jeżeli prąd ten nie przekracza 100A to EZZv2 podejmuje próbę przywrócenia izolacji szyn względem podłoża, celem ograniczenia destrukcyjnego oddziaływania prądów błądzących na infrastrukturę podziemną. Jeżeli prąd jest większy niż 100A to szyny pozostają uziemione. Natomiast jeśli prąd ziemnopowrotny przekroczy nastawiony próg (600A w przypadku podstacji kolejowych, 300A w przypadku kabin sekcyjnych lub 400A w przypadku stacji prostownikowych komunikacji miejskiej) to zabezpieczenie EZZv2 spowoduje awaryjne wyłączenie całego obiektu zasilania.
Ważnym elementem bezpieczeństwa jest fakt, że urządzenie zadziała nawet w sytuacji krytycznej awarii podstacji trakcyjnej, w wyniku której nastąpi zanik zasilania lub awaria obejmie własną automatykę urządzenia.
Elektroniczne Zabezpieczenie Ziemnozwarciowe EZZv2 jest laureatem:
Nagroda Główna im. prof. Jana Podoskiego fundowana przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej otrzymana podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2021.
Wyróżnienie w konkursie im. prof. Czesława Jaworskiego przyznawane przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymane podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2021.