Systemy sterowania odłącznikami
Systemy przewodowego i bezprzewodowego sterowania odłącznikami pozwalają na obsługę urządzeń sieci kolejowej, tramwajowej oraz elementów linii potrzeb nietrakcyjnych. Sterowanie może się odbywać zarówno lokalnie, jak i z systemów nadrzędnych z wykorzystaniem różnorodnych kanałów łączności. Urządzeniami sterującymi realizującymi zdalny nadzór są moduły sterownika CZAT.
Poniżej przedstawiamy oferowane rodzaje systemów sterowania odłącznikami z uwzględnieniem ich przeznaczenia.
KSO2 – System kablowego sterowania odłącznikami
System przeznaczony jest do sterowania odłącznikami kolejowej sieci trakcyjnej, pracującymi w systemie trzyprzewodowym (ONS, NTS). Kierowanie odłącznikami może być realizowane lokalnie z posterunku ruchu czy podstacji trakcyjnej lub z systemów nadrzędnych, takich jak np. Centrum Zdalnego Sterowania czy Terminal Podstacyjny. Pojedyncze urządzenie KSO2, w zależności od wykonania, może sterować do 24 odłącznikami. System pozwala na zasilanie i sterowanie napędu odłącznika, blokowanie sterowania napędem, kontrolowanie i sygnalizowanie położeń odłączników, sterowanie napięciem podwyższonym oraz kontrolę stanu kabli zasilających.
W zależności od liczby sterowanych odłączników urządzenie typu KSO2 dostarczane jest w różnych wykonaniach:
- KSO2 wyk. 1.06 – wykonanie wnętrzowe na 6 odłączników
- KSO2 wyk. 1.12 – wykonanie wnętrzowe na 12 odłączników
- KSO2 wyk. 1.18 – wykonanie wnętrzowe na 18 odłączników
- KSO2 wyk. 1.24 – wykonanie wnętrzowe na 24 odłączniki
- KSO2 wyk. 2.06 – wykonanie napowietrzne na 6 odłączników
- KSO2 wyk. 2.12 – wykonanie napowietrzne na 12 odłączników
- KSO2 wyk. 2.18 – wykonanie napowietrzne na 18 odłączników
- KSO2 wyk. 2.24 – wykonanie napowietrzne na 24 odłączniki
GSO-CZAT
System sterowania odłącznikami sieci tramwajowej. Umożliwia zdalne sterowanie odłącznikami sekcyjnymi i odłącznikami kablowymi zasilaczy trakcyjnych. System zbudowano w oparciu o urządzenia łączności, umieszczone w punkcie nadzoru oraz o lokalne urządzenia wykonawcze, które są w szafie sterowniczej, znajdującej się na słupie trakcyjnym, na którym zlokalizowane są napędy odłączników. Szafa zasilana jest z sieci trakcyjnej 660V przez bezpiecznik 750V, 2A w biegunie plus, który umieszczono w oddzielnej obudowie z tworzywa. Biegun minusowy podłączany jest z szyną jezdną. Poprzez przetwornicę 660V DC / 24 V DC zasilono baterię akumulatorów, zapewniającą pracę napędu i urządzeń pomocniczych napięciem 24 V DC. W przypadku braku zasilania sieci, energia zgromadzona w baterii akumulatorów wystarcza na kilkanaście przestawień odłącznika. GSO-CZAT może również pracować w trakcji tramwajowej, gdzie biegun minusowy znajduje się na sieci trakcyjnej.
RSO-CZAT
System umożliwia sterowanie zdalne odłącznikami i rozłącznikami linii 15 kV z punktu nadzoru. Jako medium transmisyjne może być wykorzystana łączność kablowa, światłowodowa, radiowa lub GPRS. System składa się z urządzeń komunikacyjnych umieszczonych w punkcie nadzoru oraz lokalnego urządzenia sterującego zabudowanego na słupie. Źródłem zasilania jest transformator 15 kV/ 230V AC. Zasilacz 230V AC / 24V DC pozwala na ładowanie baterii akumulatorów oraz zapewnia pracę napędu i urządzeń pomocniczych napięciem 24V DC. W przypadku braku zasilania linii, energia zgromadzona w baterii akumulatorów wystarcza na kilkanaście przestawień odłącznika.
System RSO-CZAT jest częścią systemu sterowania energetyką nietrakcyjną SEN-CZAT.
Transmisja danych w systemie RSO-CZAT
System transmisji danych może być zbudowany w oparciu o retransmisję pakietów pomiędzy poszczególnymi szafami. Umożliwia to sterowanie z punktu nadzoru obiektami, znajdującymi się w znacznej odległości. Szafy połączone są w łańcuchu komunikacyjnym, przy czym pomiędzy nimi mogą być stosowane różne rodzaje transmisji.
Protokół komunikacyjny umożliwia połączenie dwóch końcowych szaf w łańcuchu komunikacyjnym z punktem nadzoru. Takie rozwiązanie pozwala na zachowanie komunikacji ze wszystkimi odłącznikami pomimo pojedynczego przerwania lub zaniku komunikacji między dwoma lokalnymi urządzeniami sterującymi.